İzmir Büyükşehir Belediyesi AK Parti Grup Başkanvekili Bilal Doğan, 13 Nisan Cuma akşamı İzmir Büyükşehir Belediyesi Meclisi’nde İzmir kent ulaşımında vatandaşların yaşadığı artı para sistemine yönelik olarak yaşanan sorunları ve çözüm önerilerini dile getirdi.
Doğan, artı para sisteminin otobüslerde de uygulanmasıyla ilgili olarak sunduğu meclis konuşmasında şunları söyledi:
"Geçtiğimiz haftalardan itibaren İzmir ulaşımında uygulamaya konan yeni bir sistemi burada kamuoyunun dikkatine sunmak ve detaylarını halkımıza aktarmak istiyoruz. Önceki ay İZBAN'da başlayan "Artı para" yani gittiğin kadar öde adlı ücret sistemi 1 Nisan itibarı ile belediye otobüslerine de taşınmıştır. Seferihisar'a yönelik yapılan bu çalışma her ne kadar Büyükşehir Belediyesi tarafından "Bu model çok tuttu", "Çabuk alıştık", " Yarı yarıya ucuz", "Vatandaşlar çok sevdi", "Örnek uygulama" şeklinde lanse edilse de işin aslı hiç de görüldüğü gibi değildir. Reklam malzemesi yapılan bu sistem aslında tamamen bir aldatmacadan ibaret olup halkımızı kandırmaya yönelik bir algı operasyonudur. Kelime oyunlarının altında aslında gizli bir zam yatmaktadır. "Artı para" kavramı sanki belediye olarak vatandaşın cebine ilave bakiye yükleniyormuş gibi bir anlam ortaya çıkartmaktadır. Oysa ki, tam tersine yolculara kartlarına fazladan para yüklenmesi istenmekte ve gizli zam yapılan biniş ücretlerinde eskisine nazaran daha fazla para tahsil edilmektedir. Biz bu yüzden bu uygulamayı artı para değil eksi para olarak adlandırmak istiyoruz. Hadi İZBAN'a bu eksi para sistemini getirdiniz, ESHOT'un zararını bu kuruma yıktınız, peki otobüslerde bu uygulamaya ne gerek vardı? Bu yeni sistemle birlikte daha önceden çalışan 730 numaralı Seferihisar-Fahrettin Altay Aktarma hattı kaldırılarak yerine, 985 No'lu Seferihisar-Üçkuyular İskele hattı getirilmiştir. Yani durak aynı alanda 500 metre yakına taşınmış ve bir durak ilave edilmiştir. Burada şu noktanın altını özellikle çizmek istiyorum, daha önceden 5 lira olarak belirlenen tarife ücreti ise 5 lira 46 kuruş olmuştur. Yani 46 kuruşluk örtülü zam yapılmıştır. Toplam 44 kilometre olan güzergahta 15 kilometrenin üzeri ilave ücretlendirmeye tabi olup, yarı yolda inen hemşerilerimize inişlerde kart bastığı validatörler vasıtası ile para iadesi yapılmaktadır."
HATALI BİR KARAR
Doğan sözlerini şöyle sürdürdü: "Baktığımızda yarı yolda inen yolcular için faydalı gibi gözüken bu uygulama aslında hatalı bir karardır. Belli ki yine masa başında hazırlanan bu değişiklik, kurumun halkın taleplerine ve İzmir gerçeklerine ne kadar yabancı olduğunun da bariz bir göstergesidir. Çünkü, bahsedilen bu hattı kullanan yolcuların yüzde 90'a yakını ilk durakta binip son durakta inen yolculardır. Yani ana amacı ilçe seferi olan bu otobüse binen yolcuların sadece az bir kısmı yani, Yelki ya da Ulamış'ın yerli halkı yarı yolda inmektedir. Bu noktada hatırlatmak isterim ki, Seferihisar'a gidecek hemşerilerimizin büyük bir kısmı da nispeten daha ucuz olan dolmuşları tercih edip 4 ve 4,5 lira biniş ücreti olan minibüsleri kullanmaktadır. Zaten Güzelbahçe, Narlıdere ya da Balçova gibi bölgelerde inecek bir yolcu yarım saat hatta 40 dakikada bir kalkan ve hınca hınç dolu giden bu otobüsü değil, 8, 5, 82, 554, 169, 969 gibi beş dakikada bir geçen ve genelde körüklü otobüslerin çalıştığı, 2 lira 86 kuruş ücretlendirme yapılan hatları tercih etmektedir. Yani getirilen bu değişiklikle farkında olmadan hiç gereği yokken yeni bir kaosa daha yol açacaksınız. Otobüsü sadece durakta gören ve ilk kez ESHOT'ta görev alarak ulaşım alanında çalışan yöneticileriniz bilmeyebilir ama bir gün Fahrettin Altay Aktarma Merkezi'ne giderek öfkeli vatandaşların dertlerine bu seferlik kulak verin, şikayetlerini dinleyin bakalım sizlere ne diyecekler."
KAPIDA KART MI BASACAK?
Doğan şöyle devam etti: "İndi bindi esnasında yaşanan yoğunluk malumunuz. Yaz aylarında halkın otobüslerde balık istifi gittiği ve en yoğun zamanlarda bu sistemi nasıl işleteceksiniz? Vatandaşın işi gücü kalmadı şimdi bir de inerken kapıda kart mı basacak? Zaten belli ki, inancınız olmadığından bir de Seferihisar otobüslerinde sistemin işleyişini sağlamak için artık muavinler görev yapıyor. Sadece bu durum bile koskoca ESHOT'un dolmuşçu zihniyetiyle yönetildiğinin, yaşanan yönetim zafiyetinin en belirgin göstergesidir. Üstüne kartını basmayı unutan ya da inişlerde kart okutmayanların kartları iptal edilecek. Yaptığınız duyuruda böyle ilan ettiniz. Hayır İzmirlilere güveniniz de mi kalmadı? Her şey bir yana, yaptığınız bu hatanın bedelini de yine kendi emekçinize kesiyorsunuz. Sırf kendi hatanız yüzünden, öfkeli vatandaşla muavinleri karşı karşıya getireceksiniz. Bizce bu kadar karmaşaya hiç gerek yok. Siz en iyisi en iyi yaptığınız işi yapın, gelin bu sistemden vazgeçin ve toptan kağıt bilet uygulamasına geri dönün. Kart, iade, artı para sistemi gibi işler ESHOT'un boyunu aşar. Bilet fiyatlarını da standart 10 lira yapın, olsun bitsin. Büyükşehir Belediyesi İzmir ulaşımını kolaylaştırması gerekirken, vatandaşlarımıza adeta eziyet etmektedir. Yaptığınız bu yanlış uygulamalar yüzünden vatandaşlarımız yanlarında hesap makinesi ile gezmek zorunda bırakılmaktadır. İzmir halkı sayenizde hesap uzmanı oldu. Hemşerilerimiz artık nereye kaç kilometre gitmiş, kaç para harcamış, ulaşım kartlarına ne kadar yüklemek zorundalar gibi hiç gereği olmayan detaylarla boğuşmaktadır. Sizlere sormak istiyoruz, İzmirliler çarpım tablosu ezberler gibi ulaşım ücret tablosunu ezberlemek zorundalar mı? Sözde "İzmirlinin lokmasını büyüteceğiz" diyenler şimdi tam tersine vatandaşın yediği lokmayı sayar gibi gittiği kilometreyi hesaplamaktadırlar. Toplu ulaşımda yine devrim yapmaya kalktınız, İzmirlileri yine mağdur ettiniz. Lütfen artık devrim falan yapmayın, ulaşımı olduğu gibi bırakın. Gelin bu yanlıştan vazgeçin."
Doğan, artı para sisteminin otobüslerde de uygulanmasıyla ilgili olarak sunduğu meclis konuşmasında şunları söyledi:
"Geçtiğimiz haftalardan itibaren İzmir ulaşımında uygulamaya konan yeni bir sistemi burada kamuoyunun dikkatine sunmak ve detaylarını halkımıza aktarmak istiyoruz. Önceki ay İZBAN'da başlayan "Artı para" yani gittiğin kadar öde adlı ücret sistemi 1 Nisan itibarı ile belediye otobüslerine de taşınmıştır. Seferihisar'a yönelik yapılan bu çalışma her ne kadar Büyükşehir Belediyesi tarafından "Bu model çok tuttu", "Çabuk alıştık", " Yarı yarıya ucuz", "Vatandaşlar çok sevdi", "Örnek uygulama" şeklinde lanse edilse de işin aslı hiç de görüldüğü gibi değildir. Reklam malzemesi yapılan bu sistem aslında tamamen bir aldatmacadan ibaret olup halkımızı kandırmaya yönelik bir algı operasyonudur. Kelime oyunlarının altında aslında gizli bir zam yatmaktadır. "Artı para" kavramı sanki belediye olarak vatandaşın cebine ilave bakiye yükleniyormuş gibi bir anlam ortaya çıkartmaktadır. Oysa ki, tam tersine yolculara kartlarına fazladan para yüklenmesi istenmekte ve gizli zam yapılan biniş ücretlerinde eskisine nazaran daha fazla para tahsil edilmektedir. Biz bu yüzden bu uygulamayı artı para değil eksi para olarak adlandırmak istiyoruz. Hadi İZBAN'a bu eksi para sistemini getirdiniz, ESHOT'un zararını bu kuruma yıktınız, peki otobüslerde bu uygulamaya ne gerek vardı? Bu yeni sistemle birlikte daha önceden çalışan 730 numaralı Seferihisar-Fahrettin Altay Aktarma hattı kaldırılarak yerine, 985 No'lu Seferihisar-Üçkuyular İskele hattı getirilmiştir. Yani durak aynı alanda 500 metre yakına taşınmış ve bir durak ilave edilmiştir. Burada şu noktanın altını özellikle çizmek istiyorum, daha önceden 5 lira olarak belirlenen tarife ücreti ise 5 lira 46 kuruş olmuştur. Yani 46 kuruşluk örtülü zam yapılmıştır. Toplam 44 kilometre olan güzergahta 15 kilometrenin üzeri ilave ücretlendirmeye tabi olup, yarı yolda inen hemşerilerimize inişlerde kart bastığı validatörler vasıtası ile para iadesi yapılmaktadır."
HATALI BİR KARAR
Doğan sözlerini şöyle sürdürdü: "Baktığımızda yarı yolda inen yolcular için faydalı gibi gözüken bu uygulama aslında hatalı bir karardır. Belli ki yine masa başında hazırlanan bu değişiklik, kurumun halkın taleplerine ve İzmir gerçeklerine ne kadar yabancı olduğunun da bariz bir göstergesidir. Çünkü, bahsedilen bu hattı kullanan yolcuların yüzde 90'a yakını ilk durakta binip son durakta inen yolculardır. Yani ana amacı ilçe seferi olan bu otobüse binen yolcuların sadece az bir kısmı yani, Yelki ya da Ulamış'ın yerli halkı yarı yolda inmektedir. Bu noktada hatırlatmak isterim ki, Seferihisar'a gidecek hemşerilerimizin büyük bir kısmı da nispeten daha ucuz olan dolmuşları tercih edip 4 ve 4,5 lira biniş ücreti olan minibüsleri kullanmaktadır. Zaten Güzelbahçe, Narlıdere ya da Balçova gibi bölgelerde inecek bir yolcu yarım saat hatta 40 dakikada bir kalkan ve hınca hınç dolu giden bu otobüsü değil, 8, 5, 82, 554, 169, 969 gibi beş dakikada bir geçen ve genelde körüklü otobüslerin çalıştığı, 2 lira 86 kuruş ücretlendirme yapılan hatları tercih etmektedir. Yani getirilen bu değişiklikle farkında olmadan hiç gereği yokken yeni bir kaosa daha yol açacaksınız. Otobüsü sadece durakta gören ve ilk kez ESHOT'ta görev alarak ulaşım alanında çalışan yöneticileriniz bilmeyebilir ama bir gün Fahrettin Altay Aktarma Merkezi'ne giderek öfkeli vatandaşların dertlerine bu seferlik kulak verin, şikayetlerini dinleyin bakalım sizlere ne diyecekler."
KAPIDA KART MI BASACAK?
Doğan şöyle devam etti: "İndi bindi esnasında yaşanan yoğunluk malumunuz. Yaz aylarında halkın otobüslerde balık istifi gittiği ve en yoğun zamanlarda bu sistemi nasıl işleteceksiniz? Vatandaşın işi gücü kalmadı şimdi bir de inerken kapıda kart mı basacak? Zaten belli ki, inancınız olmadığından bir de Seferihisar otobüslerinde sistemin işleyişini sağlamak için artık muavinler görev yapıyor. Sadece bu durum bile koskoca ESHOT'un dolmuşçu zihniyetiyle yönetildiğinin, yaşanan yönetim zafiyetinin en belirgin göstergesidir. Üstüne kartını basmayı unutan ya da inişlerde kart okutmayanların kartları iptal edilecek. Yaptığınız duyuruda böyle ilan ettiniz. Hayır İzmirlilere güveniniz de mi kalmadı? Her şey bir yana, yaptığınız bu hatanın bedelini de yine kendi emekçinize kesiyorsunuz. Sırf kendi hatanız yüzünden, öfkeli vatandaşla muavinleri karşı karşıya getireceksiniz. Bizce bu kadar karmaşaya hiç gerek yok. Siz en iyisi en iyi yaptığınız işi yapın, gelin bu sistemden vazgeçin ve toptan kağıt bilet uygulamasına geri dönün. Kart, iade, artı para sistemi gibi işler ESHOT'un boyunu aşar. Bilet fiyatlarını da standart 10 lira yapın, olsun bitsin. Büyükşehir Belediyesi İzmir ulaşımını kolaylaştırması gerekirken, vatandaşlarımıza adeta eziyet etmektedir. Yaptığınız bu yanlış uygulamalar yüzünden vatandaşlarımız yanlarında hesap makinesi ile gezmek zorunda bırakılmaktadır. İzmir halkı sayenizde hesap uzmanı oldu. Hemşerilerimiz artık nereye kaç kilometre gitmiş, kaç para harcamış, ulaşım kartlarına ne kadar yüklemek zorundalar gibi hiç gereği olmayan detaylarla boğuşmaktadır. Sizlere sormak istiyoruz, İzmirliler çarpım tablosu ezberler gibi ulaşım ücret tablosunu ezberlemek zorundalar mı? Sözde "İzmirlinin lokmasını büyüteceğiz" diyenler şimdi tam tersine vatandaşın yediği lokmayı sayar gibi gittiği kilometreyi hesaplamaktadırlar. Toplu ulaşımda yine devrim yapmaya kalktınız, İzmirlileri yine mağdur ettiniz. Lütfen artık devrim falan yapmayın, ulaşımı olduğu gibi bırakın. Gelin bu yanlıştan vazgeçin."









